Fula ord

Med fula ord menar jag inte svordomar utan ord som låter.. fult! Jag och min syster diskuterar ofta fula och fina ord. Helt pltsligt kan någon av oss komma på att "Men du, det där ordet är rätt snyggt". Eller tvärtom, att det är fult.
Har länge tyckt att ordet hångla är rätt fult. Låter liksom inget vidare. Testa själv! Håånglaaa. Nej, finns betydligt vackrare ord.
För övrigt tycker jag många svenska ord låter rätt fult. Fast om vi tar ondska i bestämd form, alltså ondskan, så tycker både jag och syrran att det låter bättre än the evil.

Andra ord vi tycker är väldigt fina är cellardoor (källardörr), explosion (engelskans utal) och exemplar.

Vilka ord tycker du är fula/fina? Tänk inte så mycket på vad de betyder utan mer hur de låter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0